Text de la Compareixença al Parlament de Catalunya- Núria Querol

Escrito por Nuria Querol i Viñas.

parlament.cat

 

 

Consideracions sobre la violència envers els animals

 

nuria.querol

Gràcies Sra. Presidenta, senyores/senyors diputats, organitzacions i públic assistent.

 

“Els animals no estan fets per als humans, de la mateixa manera que les dones no estan fetes per als homes ni els negres per als blancs”. Aquesta contundent i commovedora frase de l’autora del Color Porpra, Alice Walker, condensa tres de les grans revolucions ètiques de la Humanitat: la igualtat entre els éssers humans sense distinció del color de la pell, la no discriminació pel sexe, i la que, diuen els experts, serà la revolució del tercer mil·lenni: la no discriminació en funció de l’espècie.

 

En els darrers temps, hem pogut constatar cóm la creixent sensibilitat de la societat condemna el maltractament als animals domèstics; de ben segur que recordaran la repulsa unànime a un dels primers casos públics de crueltat amb animals: la matança dels 15 gossos de la Protectora de Reus l’any 2001.

 

La repulsa al maltractament als animals per part dels ciutadans ha cristal·litzat en forma de destacables lleis arreu del món:

 

  • Fora de les nostres fronteres, les reformes legislatives encaminades a protegir els animals domèstics han estat força remarcables: Al 2002 la Cambra Baixa del Parlament Alemany va fer Història en votar a favor de la inclusió de la protecció dels animals a la Constitució[1]. En aquesta línia van seguir les Constitucions d’Àustria i Suïssa el 2004.

 

  • A Regne Unit, França i recentment a Holanda[2] existeix legislació que prohibeix les relacions sexual amb animals.

 

  • A Califòrnia s’acaba de proposar una Llei (SB 1277) que suposaria la creació d’un registre policial de condemnats per maltractar animals donada la seva tendència a la reincidència. D’aquesta important proposició i d’altres importants iniciatives com  el desenvolupament d’unitats forenses especialitzades en maltractament als animals[3], en parlarem el proper d’abril mes a la Facultat de Dret de la Universitat de Hardvard [3 b]

 

 

  • El Parlament del Regne Unit acaba d’elaborar un informe sobre cóm la violència domèstica i el maltractament a menors suposa un risc per als animals, cóm el maltractament als animals per adults suposa un risc per a altres membres de la família i cóm la crueltat envers els animals afecta els infants i els adolescents.

 

  • Un gran pas per ajudar a les dones maltractades que no s’atreveixen a fugir de casa seva per por a deixar sols els seus animals de companyia (no oblidem que han estat, junt amb els seus fills, les seves úniques fonts d’amor incondicional) ha estat la inclusió dels animals en les ordres d’allunyament en casos de violència domèstica en 15 dels estats de USA.

domestic_violence

  • Aquests són alguns dels avenços legislatius que són la traducció de la motivació social per protegir els nostres companys no humans.

 

D’altra banda, traslladant-nos a una dimensió més fosca, la misèria de l’esperit d’alguns humans ha causat una quantitat immensa de dolor.

Al llarg de la Història, i malauradament, també a l’actualitat, hi ha nombrosos exemples de víctimes humanes i animals als qui s’ha despersonalitzat i cosificat a causa de pors, supersticions, rituals, creences irracionals i diversions perverses.

 

  • Els infames circs romans, les baralles d’óssos o braus i gossos a Anglaterra[4] ,

BullBaiting

  • Les persecucions a dones acusades de bruixeria i als seus gats[5]

burning_witch



  • Les execucions públiques

collections_broadsides_alt2

 

  • El sacrifici de centenars de milers d’animals al Nepal en el Festival de Gadhimai[6],

 

 

Bibi_remains_of_the_day


 

  • Els nens dimonis de Togo[7] ( infants, discapacitats, malalts mentals o epil.lèptics són colpejats, allunyats de la comunitat i abandonats a la seva sort)

 

  • Ritual zulú (Ukweshwama)[8] de malentesa masculinitat en què es tortura un brau fins la mort amb les mans nues, (curiosament, apareixia en un diari sud-africà un article reflexionant sobre el possible impacte de la ILP en la continuïtat del cruel ritual[9])



 

bull_330937b



PN19970317JSI009

 


 

...i així, centenars de tristos exemples de la vilesa humana.

 

 

La violència col·lectiva es perpetua mitjançant el desenvolupament de diverses estratègies: l’atribució de la culpa o simbolismes a la víctima (per exemple: l’encarnació del mal, la possessió per un esperit malèfic, l’intercanvi d’una vida a canvi de béns o desitjos) o bé amb la justificació del marc cultural o la tradició.

Va dir Elie Wiesel, Premi Nobel de la Pau i supervivent de l’Holocaust, que la neutralitat afavoreix l’opressor, mai la víctima. Per descomptat, el fet d’emparar-se en excuses pot aconseguir apaivagar el sentiment de culpa que permet seguir exercint actes de violència extrema, però qualsevol societat sana hauria d’arribar a un punt d’inflexió en què exerceixi el pensament crític i es qüestioni si és ètic allò què permet.

 

Els prego que disculpin l’obvietat, però no podem oblidar que els braus no poden escollir formar part d’un espectacle lúdic i no necessari. La possibilitat de poder escollir i que es respecti la dignitat, benestar i integritat d’un és quelcom que hem après de manera vergonyosa els humans, amb l’abolició de l’esclavitud o l’aprovació del Codi de Nüremberg, per exemple. Pel que fa als animals, seria desitjable pressuposar la nostra bona fe cap a ells, donat que no poden escollir, i procurar-los el màxim benestar…qualsevol altra actitud té quelcom de pervers.

 

D’altra banda, la nostra qüestionable diversió els suposa una tortura inimaginable. La definició de tortura (RAE) és la següent: Greu dolor físic o psicològic infligit a algú, amb mètodes i utensilis diversos, amb la finalitat d’obtenir una confessió, o com a càstig.

 

Prestigiosos etòlegs com el Dr Marc Bekoff, expert en emocions en animals, o la Dra Marian Dawkins de la Universitat d’Oxford, experta benestar animal,  expliquen que l’experiència del dolor en animals pot ser molt més traumàtica precisament perquè, traslladats a una situació que no els és natural, no comprenen el què els succeeix. A un adult amb dolor, li puc explicar el què li està succeint i, en el millor dels casos, l’ajudarà a mitigar la seva experiència…però en el cas d’un nadó….de res servirien hores de retòrica.

 

 

Si ens centrem en els actes violents que s’exerceixen sobre el brau a la plaça, en podem fer diverses consideracions:

  • Són una excepció a la directiva europea 93/119/CE de protecció dels animals en el seu sacrifici[10].

 

toro_agoniza


 

  • També constitueixen una incomprensible excepció de la prohibició de matances públiques d’animals.

 

toro-muerto


 

  • Els espectacles que involucren la mort d’altres animals (galls, gossos) estan prohibits per Llei malgrat podrien ser justificats per arguments similars als que sentirem aquests dies.

 

vick-dogfighting

 

No sé si recorden l’escàndol mundial el 2007 del jugador de futbol  americà, Michael Vick, detingut i condemnat per haver estat involucrat en baralles de gossos.

 

alg_vick-sketch


 

  • Vaig tenir la oportunitat de ser al Capitoli en una de les rodes de premsa i reunions amb   congressistes. Ens va resultar força interessant, alhora que molt dur, visionar entrevistes a persones involucrades en aquesta activitat, que explicaven cóm que estimen el seu gos,  que aquest representa la noblesa, la valentia i la lluita i que existeixen unes normes o codis a respectar pels participants. No tinc dubte que aquestes persones creguessin fermament en això que deien, però l’evidència era que desenes de gossos morien trinxats en una terrible carnisseria[11].

 

dogfighting


 

  • Hauria de ser motiu de profunda reflexió el fet que si els actes que es cometen sobre el brau a la plaça fossin exercits sobre un gat o un gos, serien considerats delicte segons el Codi Penal. A nivell social, el maltractament als animals no és quelcom que es pugui banalitzar ni es tracta d’un fet innocent sinó que hauria de ser considerat un senyal d’alarma [12].

  • La consideració pel maltractament als animals i les seves possibles implicacions a nivell individual i social no són pas una preocupació de la societat del benestar, sinó que han estat  motiu de reflexió per part de força autors. Sant Tomàs d’Aquino recomanava la condemna social al maltractament animal ja que “sent cruel cap els animals, un s’acaba tornant violent envers els humans” .John Locke afirmà que: “l’acostumar-se a turmentar i matar bèsties, endurirà gradualment les ments dels homes i aquells qui es complaguin en el sofriment i la destrucció de criatures inferiors no seran aptes per ser compassius o benvolents”.

 

  • Forma part dels ítems diagnòstics[13] de diversos trastorns mentals. Un d’aquests és el trastorn de conducta en menors (ja que no podem parlar encara de trastorn antisocial de la personalitat). En varis estudis s’ha observat que la crueltat envers els animals és un dels ítems més primerencs i la precocitat va associada a mal pronòstic. En conseqüència, en aquest cas, quan abans deixem d’obviar el maltractament a animals en la infantesa/adolescència potser deixarem de perdre oportunitats d’intervenir de manera més ràpida.

bullying3

 

  • Parlant de menors, aquest matí s’ha esmentat l’estudi sobre els possibles efectes psicològics de les curses de braus[14] i, imagino que per manca de temps, no s’han esmentat algunes dades que, al meu parer són força relevants. L’informe consta de 4 estudis encarregats pel Defensor del Menor que van ser avaluats pel Dr. Echeburúa, expert en violència, qui va fer una sèrie de consideracions finals. Resulta molt interessant que en una mostra de 344 menors, el 72% refereix que no els agraden les curses. Els motius que donen els infants és la mort de l’animal i el sofriment. L’informe desaconsella portar a curses de braus els menors que mostrin actituds de protecció envers els animals o que siguin sensibles.

girl-hugging-dog

 

  • Així mateix, també desaconsella que els menors siguin testimonis de maltractament als animals per part d’adults o adolescents en festes populars. L’informe també diu textualment “...otra cosa es el aprendizaje en el respeto creciente a los derechos de los animales que forma parte de una sociedad cada vez más evolucionada.”

 

boy_cat


 

  • Si seguim revisant la importància de la consideració del maltractament als animals a nivell social, cal destacar el seu vincle amb la violència domèstica. En un dels més importants estudis fets sobre violència domèstica a EEUU: al voltant d’un 80% de les dones maltractades que estaven en una llar d’acollida explicaven que el seu maltractador havia maltractat/mort l’animal de companyia per fer-los xantatge[15].

animals
 

 

Sabem per molts d’aquests estudis que els animals són les víctimes inicials preferides per diversos motius: la seva desprotecció, la impunitat dels delictes (en Criminologia se sap que és fonamental la certesa de la pena), la dessensibilització social i normalització d’actes violents (no són pocs els indrets on els joves s’entretenen cremant gats o disparant-los, per exemple, i ningú no els diu res...o encara sentim allò de “només és un animal” o bé “són coses de joves...”) i la persistència d’una concepció força cartesiana[16] de la natura en què els animals encara són vistos com a objectes a la nostra disposició.

 

Aquesta visió empobrida del món contrasta amb les hipòtesis de diversos autors  que parlen de la nostra predisposició natural cap als éssers vius: Erich Fromm descrivia la biofíl.lia[17] com la passió per allò que és viu; i el Premi Pulitzer i entomòleg Edward Wilson, va definir la biofíl.lia[18] com l’afinitat emocional innata i inconscient dels éssers humans cap a la resta d’éssers vius.

 

És, doncs, fonamental destacar el paper clau de l’educació a diversos nivells:

 

  • el manteniment d’aquesta tendència natural de respecte envers els altres éssers vius

 

boy_lab


 

  • el foment de valors com l’empatia, la compassió, el respecte pel medi ambient

082808_dog_with_boy

 

I ja per acabar, les més de 180.000 signatures ens han obert un històric marc de debat on tenim l’oportunitat d’exercir la compassió, la generositat, la bondat…la Justícia…i demostrar que som dignes d’anomenar-nos éssers humans.

 

Toro_libre_precioso_paisaje

 

Moltes gràcies, Sra. Presidenta, senyores/rs diputats.





Dra. Núria Querol i Viñas

  • Membre de l'Associació Americana de Criminologia, especialista en crueltat amb animals.
  • Membre de l'Associació Americana de Psicologia, divisió d'Estudis Humano-Animals
  • Membre de la Societat Catalana de Psiquiatria i Salut Mental.
  • Membre de la Societat Internacional per a l'Estudi de Trastorns de Personalitat.
  • Membre de l'Associació Australiana de Psicologia, Grup per a la Promoció del Benestar Animal.
    Membre de la Asociación Española de Estudios Criminológicos 
  • Membre de l'Acadèmia de Perfil Comportamental.
  • Membre de la Animal Legal Defense Fund
  • Membre d'Animals and Society Institute
  • Membre de The Latham Foundation for Humane Education

 

Enllaç al vídeo de la compareixença.



[1] Kollar R. Three years of animal welfare in the german constitution - the balance from an animal welfare perspective. ALTEX. 2006;23 Suppl:146-9.

(2) http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/0,1518,541437,00.html

[3] http://www.veterinaryforensics.com/ http://www.aspca.org/fight-animal-cruelty/animal-csi/

[3b] The Future of Animal Law Conference, Harvard Law School http://www.aldf.org/section.php?id=156

[4] Encyclopedia of Traditional British Rural Sports. Routledge (UK). 2005. ISBN 041535224X Animal Protection Act through Parliament in 1822. Prohibició el 1835

[5] Toivo R.M., Women at Stake. Interpretations of Women’s Role in Witchcraft and Witch-Hunts since the early 20th century to the present. Women's History Revisited: Historiographical Reflections on Women and Gender in a Global Context The 20th International Congress of Historical Sciences. University of New South Wales Sydney, Australia, 8-9 July 2005 Session Feminism and Feminist Theory.

(6) http://news.bbc.co.uk/2/hi/8377627.stm

[7] http://www.magazinedigital.com/reportajes/internacional/reportaje/pageID/2/cnt_id/4097
http://www.xavieraldekoa.com/2010/01/15/ninos-demonio/

(8) http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8374414.stm

(9) http://www.richmarksentinel.com/rs_headlines.asp?recid=3529

(10) http://europa.eu/legislation_summaries/food_safety/animal_welfare/l12054_es.htm

(11) http://www.tnavc.org/media/navc-news/award-goes-to-aspca-forensic-vet-for-work-on-vick-investigation

(12) Querol N.  V i o l e n c i a  h a c i a  a n i m a l e s  p o r  m e n o r e s . . . ¿ c o s a s  d e  n i ñ o s ?  Revista de Bioética y Derecho. Publicación cuatrimestral del Máster en Bioética y Derecho. UB. 13 Abril 2008.
http://www.ub.edu/fildt/revista/pdf/RByD13_Animal.pdf

[13] Gleyzer et al. Animal Cruelty and Psychiatric Disorders.  J Am Acad Psychiatry Law 30:257–65, 2002

(14) Posibles repercusiones psicológicas de las Corridas de Toros en niños menores de 14 años. 1999. http://www.defensordelmenor.org/documentacion/estudios_investigaciones.php

[15] Ascione, F.R., Weber, C. V. & Wood, D. S. (1997). The abuse of animals and domestic violence: A national survey of shelters for women who are battered. Society & Animals 5(3), 205-218.

[16] Cottingham, John, "'A Brute to the Brutes'? Descartes' Treatment of Animals," Philosophy 63 (1988): 175-183

Descartes R., Discurso del Método. 1637.

[17] Erich Fromm, The Heart of Man: Its Genius for Good and Evil. (New York: Harper & Row, 1964), 39.

[18] Wilson E., Biophilia the human bond with other species, Harvard University Press (January 13, 1984).